پزشکان نوبت دکتر...
کلینیک های نوبت دکتر...
    مجله پزشکی...
      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟

      چاپ خبر بازدید: 674 11 اردیبهشت 1401 0 نظرات
      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟
      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند، اغلب با تلاش نکردن برای امتحان چیز جدیدی، پیشرفت خود را در زندگی مختل می کنند

      علائم کمبود اعتماد به نفس و راه های مقابله با آن

      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟ بسیاری از افراد با بحران گاه به گاه اعتماد به نفس رنج می برند، اما برای برخی افراد، فقدان اعتماد به نفس تقریباً در شخصیت آنها ریشه دوانده است. افراد با اعتماد به نفس درک مثبت و واقع بینانه ای از خود و توانایی های خود دارند، در حالی که افرادی که اعتماد به نفس ندارند عموماً نسبت به دیگران احساس حقارت می کنند و در ارزش خود تردید دارند. آنها تمایل دارند خود را منزوی کنند و بیش از حد سازگار شوند زیرا به قضاوت و توانایی های خود بی اعتماد هستند.

      افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند و نشانه های کمبود اعتماد به نفس را دارا هستند ، اغلب با تلاش نکردن برای امتحان چیز جدیدی، پیشرفت خود را در زندگی مختل می کنند. اگر کمبود شدید باشد، مبتلایان برای موفقیت در هیچ کاری تلاش نمی کنند زیرا فکر می کنند اگر موفق شوند شکست خواهند خورد. آنها به شدت از احساس حقارت نسبت به اطرافیان خود رنج می برند. برخی از افراد با مشکلات اعتماد به نفس مخفیانه می دانند که توانایی بالقوه دارند، اما از تصدیق آن امتناع می ورزند و در نتیجه از خطر شکست جلوگیری می کنند.
      اعتماد به نفس احساس اعتماد به توانایی ها، کیفیت ها و قضاوت شماست. تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس برای سلامتی و بهزیستی روانی مهم است
      بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و برخی از مزایای افزایش اعتماد و اعتقاد خود به خودتان را بیاموزید.
      در این مقاله علائم کمبود اعتماد به نفس را به شما یاد می دهیم با ما همراه باشید.

      اعتماد به نفس چیست؟

      دیگران بیش از حد از آن برخوردارند، و ما با تعجب دهان باز ایستاده‌ایم و آنها را تماشا می‌کنیم که در طول زندگی بدون هیچ مراقبتی در دنیا و بدون اندکی تردید به خود می‌روند. اما اعتماد به نفس در واقعیت به چه معناست؟ آیا تعریفی مستقیم و ساده برای درک اعتماد وجود دارد؟
      تعریف اعتماد به نفس

      اعتماد به نفس داشتن یک باور و توجه مثبت به خود و توانایی شما برای موفقیت است.
      اعتماد به نفس می تواند به یک احساس کلی از باور و اعتماد به توانایی خود در کنترل زندگی خود اشاره داشته باشد یا ممکن است بیشتر به موقعیت خاص مربوط باشد. به عنوان مثال، ممکن است در یک زمینه تخصصی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما در زمینه های دیگر اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.
      با اعتماد به نفس، این خودباوری به وجود می‌آید که می‌توانید در موقعیت‌های مختلف وجود داشته باشید و پیشرفت کنید: روابط شخصی، محیط حرفه‌ای، تعامل اجتماعی، زندگی خانوادگی و حتی «ناشناخته‌ها».
      معمولاً افراد با توجه به موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند، سطوح مختلفی از اعتماد به نفس دارند. به عنوان مثال، یک مدیر ارشد ممکن است به شغل خود در محل کار بسیار مطمئن باشد، اما زمانی که باردار می‌شود، اعتماد به نفس کمی دارد. مطمئن نیست که او بتواند در این جنبه از زندگی خود کنار بیاید.
      داشتن سطح سالم اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر شوید. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری دارند
      با مطالعاتی که سطوح بالاتر اعتماد به نفس در ورزشکاران را با افزایش انگیزه برای تمرین ورزش انتخابی خود مرتبط می کند، اعتماد به نفس می تواند در انگیزه پیگیری اهداف شما نیز نقش داشته باشد.
      سطح اعتماد شما حتی بر نحوه ارائه خود به دیگران تأثیر می گذارد.

       
      سطح اعتماد
      اکثر مردم موافقند که داشتن مقدار مناسب اعتماد به نفس یک هنر خوب است.
      افرادی که بیش از حد اعتماد به نفس دارند را می توان مغرور، بزرگ سر و گاهی بی ادب دانست. خطرات مرتبط با اعتماد به نفس بیش از حد یا غرور وجود دارد که می توان آن را شناخت. چنین افرادی معمولاً تمایل دارند که بر خود بیش از حد غلبه کنند و توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی کنند، به طوری که اغلب شکست می خورد.
      به طور مشابه، اعتماد به نفس بسیار کم نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. افرادی که از کمبود مزمن اعتماد به نفس رنج می برند اغلب خود را عقب نگه می دارند و فرصت ها را از دست می دهند. طنز این است که آنها معمولاً می خواهند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و طیف وسیع تری از تجربیات زندگی را داشته باشند. با این حال، ناتوانی در افزایش اعتماد به نفس آنها این موضوع را تداوم می بخشد.
      اعتماد به نفس و زندگی
      یافتن میزان درستی از اعتماد به نفس یک چیز عمیقاً شخصی است و اغلب به زمان و تجربه زندگی نیاز دارد.
      بسیاری از مردم در طول زندگی خود روی اعتماد به نفس خود کار می کنند و برای همیشه آن را به عنوان یک "کار در حال پیشرفت" می بینند. بسته به جایی که ما در زندگی خود در آن قرار داریم می تواند تغییر کند.
      همانطور که رشد می کنیم، رشد می کنیم و چیزهای جدید را تجربه می کنیم، معمولاً برای ما وارد عرصه هایی در زندگی می شویم که در آن تجربه کمی داریم و بنابراین اعتماد به نفس کمتری داریم. این طبیعی است.
      گاهی به دلایل مختلف ممکن است همه چیز را با هم از دست بدهیم. نگران نباش وقتی این اتفاق افتاد، می‌توانیم آن را دوباره به دست آوریم و قوی‌تر از قبل ظاهر شویم.
      دانستن اینکه چقدر کافی است
      یافتن تعادل بین داشتن اعتماد به نفس کافی و داشتن اعتماد به نفس بیش از حد نیاز به زمان و کمی آزمایش دارد. در اینجا، در مورد اقداماتی که در صورت افتادن در هر دو طرف خط باید انجام دهید، صحبت می کنیم.

      در حالی که اعتماد به احساسی است که ما نسبت به خود داریم، اما ارتباط زیادی با احساس دیگران نسبت به ما دارد. بنابراین، کار با حقایق، صادق بودن و باز بودن با افراد دیگر، گوش دادن به بازخوردها و داشتن ذهنی باز برای تغییر، همگی می توانند بر اعتماد به نفس ما و نحوه درک ما از سوی دیگران تأثیر مثبت بگذارند.
      بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا به نتیجه رسیده اید و تعادل را درست انجام داده اید این است که خود را به همان اندازه مورد احترام، قابل اعتماد، تحسین و قابل دسترس خواهید دید. شما همچنین در روده خود خواهید دانست.
      افرادی که بیش از حد اعتماد به نفس دارند به ندرت مورد اعتماد و احترام قرار می گیرند. همسالان آنها آنها را غیرقابل دسترس و ارعاب می دانند.
      برعکس، کسانی که اعتماد به نفس ندارند، در حالی که معمولاً قابل دسترس هستند، اغلب ممکن است خود را در موقعیت‌هایی بیابند که مردم برای احترام به آنها تلاش می‌کنند. این بدان معناست که مسئولیت امور مهم به آنها سپرده نشده است.
      به علائم توجه کنید منعکس کنید و معتبر باشید. سطح اعتماد به نفس شما شبیه به یک موجود زنده است، باید در پیچ و خم های زندگی با دقت به آن توجه کرد، پرورش داد و از آن حمایت کرد.

       
      3 دلیل نیاز به اعتماد به نفس چیست؟
      چرا ما می‌خواهیم اعتماد به نفس داشته باشیم؟ توقف ترس از قضاوت دیگران .شادتر بودن. تصمیم گیری بهتر.
      عوامل موثر بر اعتماد به نفس چیست؟
      عوامل مختلفی که اعتقاد بر این است که بر عزت نفس ما تأثیر می گذارند عبارتند از: ژنتیک، شخصیت، تجربیات زندگی، سن، سلامتی، افکار، شرایط اجتماعی، واکنش های دیگران.
      چه دلایلی وجود دارد که چرا افراد دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند؟
      به دنبال پاسخی برای این سوال: دلایلی که باعث می شود افراد دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند چیست؟ در این صفحه، دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات را برای شما گردآوری کرده ایم که به طور کامل به این سوال پاسخ می دهد: دلایلی که افراد دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند چیست؟
      دلایل کاهش عزت نفس ضربه. سوء استفاده – چه فیزیکی، عاطفی، جنسی یا ترکیبی از اینها – اغلب باعث احساس شرم و حتی گناه می شود. ممکن است شخصی احساس کند که کاری انجام داده است که مستحق این آزار است، که شایسته احترام، محبت و مراقبت فرد آزارگر نیست.
      نشانه های عدم اعتماد به نفس کمبود اعتماد به نفس می تواند از نظر عاطفی، جسمی و روانی ناتوان کننده باشد. گاهی اوقات، تقریباً همه افراد دچار افت کوتاهی در اعتماد به نفس می شوند که به عزت نفس و تصویر خود مربوط می شود، اما دیگران روزانه با آن برخورد می کنند. به گفته Solveyourproblem.com، یک تصویر منفی از خود ترس ایجاد می کند.
      تروما آزار جسمی، جنسی یا عاطفی ممکن است بارزترین و آشکارترین علل عزت نفس پایین باشد. مجبور شدن به موقعیت فیزیکی و عاطفی بر خلاف میل خود می تواند دوست داشتن دنیا، اعتماد به خود یا اعتماد به دیگران را بسیار سخت کند، که عمیقاً بر عزت نفس تأثیر می گذارد.
      چه چیزی باعث شک به خود می شود؟
      شک به خود ممکن است ناشی از تجربیات منفی قبلی یا مسائل مربوط به سبک دلبستگی باشد. کسانی که وابستگی‌های ناایمن دارند ممکن است تجربه مورد انتقاد قرار گرفتن را داشته باشند، که می‌تواند در آینده در زندگی به شک و تردید به خود کمک کند.
      چرا خوانندگان ضعیف اعتماد به نفس کمتری دارند؟
      همین طرز فکر برای کسی که با خواندن مشکل دارد اتفاق می افتد. دانش‌آموزانی که احساس می‌کنند در خواندن خوب نیستند، در هنگام انجام وظایف شامل خواندن در خانه و مدرسه، اعتماد به نفس پایینی دارند. توانایی یا ناتوانی در خواندن بر میزان موفقیت دانش آموزان در هر درس تأثیر می گذارد.
      عدم اعتماد به نفس چه تاثیری دارد؟
      عزت نفس پایین می تواند عواقب مخربی داشته باشد. می تواند: ایجاد اضطراب، استرس، تنهایی و افزایش احتمال افسردگی کند. باعث ایجاد مشکل در روابط دوستانه و عاشقانه می شود.
      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟
      نشانه های عزت نفس پایین اعتماد به نفس ضعیف. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و بالعکس. ... عدم کنترل. ... مقایسه اجتماعی منفی. ... مشکلات درخواست آنچه شما نیاز دارید. ... نگرانی و شک به خود. ... مشکل در پذیرش بازخورد مثبت. ... خودگویی منفی. ... ترس از شکست.
      چگونه می توان بر اعتماد به نفس غلبه کرد؟
      بهبود عزت نفس باورهای منفی خود را شناسایی و به چالش بکشید. ... نکات مثبت خود را شناسایی کنید. ... روابط مثبت ایجاد کنید و از روابط منفی اجتناب کنید. ... به خودت استراحت بده. ... قاطع تر شوید و نه گفتن را یاد بگیرید ... سلامت جسمانی خود را بهبود بخشید. ... چالش ها را قبول کنید.

      علت کاهش اعتماد به نفس در نوجوان چیست؟
      شایع ترین علل عزت نفس پایین در نوجوانان عبارتند از: والدین غیرحمایت کننده، مراقبین یا دیگرانی که در زندگی آنها نقش موثری دارند. دوستانی که تاثیرات بدی دارند رویدادهای استرس زا زندگی مانند طلاق یا خانه تکانی.
      چگونه متوجه می شوید که اعتماد به نفس ندارید؟
      نشانه های عزت نفس پایین عبارتند از: گفتن چیزهای منفی و انتقاد از خود. شوخی با خود به شیوه ای منفی روی نکات منفی خود تمرکز کنید و دستاوردهای خود را نادیده بگیرید.
      کمبود اعتماد به نفس چه تاثیری بر یادگیری دارد؟
      عزت نفس و شایستگی درک شده برای دانش آموزان لازم است تا در یادگیری خود ریسک کنند و پس از شکست یا ناملایمات به عقب برگردند. عزت نفس پایین یا عدم اعتماد به نفس باعث می شود دانش آموزان در توانایی خود برای موفقیت تردید داشته باشند و آنها را برای مشارکت در یادگیری یا پذیرش خطرات رشد تحصیلی مناسب دچار تردید می کند.
      علائم کمبود اعتماد به نفس
      دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است اعتماد به نفس نداشته باشید، و این می تواند بسیار آزاردهنده باشد که بخواهید کاری انجام دهید - اما به دلیل احساسی که دارید احساس ناتوانی کنید.
      اگر به خود و توانایی‌هایتان اعتماد به نفس عمیقی نداشته باشید، زندگی‌تان به نوعی محدود می‌شود و این می‌تواند منجر به داشتن احساسات مضطرب یا افسرده شود.
      علائم کمبود اعتماد به نفس چیست؟
      ترومای دوران کودکی
      دلایل زیادی برای داشتن اعتماد به نفس پایین وجود دارد. اولاً، اگر فردی در کودکی دچار تروما شده باشد، اغلب می تواند در بزرگسالی تأثیری پایدار داشته باشد.
      سال‌های کودکی زندگی افراد را شکل می‌دهد، بنابراین کودکی ناکارآمد می‌تواند باعث ایجاد احساس اعتماد به نفس پایین در طول زندگی شود.
      عدم جلب محبت و توجه لازم در دوران رشد می تواند منجر به این شود که کودک باور کند که آنها به اندازه کافی خوب نیستند.
      همچنین، بچه‌هایی که در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که در آن دعوای زیادی وجود دارد، می‌تواند باعث شود کودک فکر کند که مسئول مشکلات هستند و در نهایت خودشان را محکوم کنند.
      هنگامی که این کودک بزرگ می شود، ترسو می شود و نمی تواند با اطمینان با دنیا روبرو شود.
      عدم تایید ارقام مقامات
      بزرگ شدن با شخصیت های ناپسند قدرت می تواند اعتماد به نفس فرد را مختل کند. اگر دائماً با شنیدن این موضوع بزرگ شوید که هر کاری که انجام می دهید به اندازه کافی خوب نیست، به احتمال زیاد بزرگسالی نمی شوید که تصویر مثبتی از خود داشته باشد.
      اگر اغلب به خاطر هر کاری که انجام داده‌اید مورد انتقاد قرار می‌گیرید، مهم نیست چقدر تلاش کرده‌اید، کسب اعتماد به نفس و راحت شدن در پوست خود در آینده سخت است.
      تصورات ظاهری
      یکی دیگر از دلایل بالقوه اعتماد به نفس پایین، ظاهر درک شده فرد است.

      افرادی که چاق هستند یا ظاهرشان به هر نحوی ناپسند است، اغلب به سختی اعتماد به نفس پیدا می کنند و تصور ضعیفی از خود دارند.
      اگر کسی به هر دلیلی تمایل داشته باشد که ظاهر خود را تحقیر کند، احتمالاً از اجتماعات دوری می‌کند و نمی‌خواهد با دنیا روبرو شود.

       
      سو استفاده کردن یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس می باشد
      تجربه سوء استفاده همچنین می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شود. آزار جسمی، جنسی یا عاطفی می تواند لذت بردن از زندگی را بسیار دشوار کند، مانند دنیا، به خود اعتماد کنید یا به دیگران اعتماد کنید، که همگی عواملی هستند که بر عزت نفس تأثیر می گذارند.
      تروما و بدرفتاری می تواند باعث شود احساس پوچی کنید. علاوه بر این، ممکن است راهبردهای ناسالمی برای مقابله با آسیبی که تجربه کرده اید پیدا کرده باشید و در نهایت خود را نیز شرم آور ببینید.
      مسائل شغلی
      شاید شغلی دارید که با مجموعه مهارت های شما مطابقت ندارد یا هرکسی که با آنها کار می کنید باتجربه تر از شما باشد. شاید شما تازه وارد شرکت شده اید و توانایی موفقیت را احساس نمی کنید.
      شاید از طرف همکاران خود احساس خطر کنید یا از دست دادن شغل خود عصبی هستید. مشاغل نامناسب نیز یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس هستند.
      عدم اعتماد به نفس در کار
      اعتماد به نفس پایین در محل کار می تواند ناشی از داشتن رابطه بد با رئیس شما باشد که منجر به احساس ناامنی می شود.
      روابط منفی با همکاران نیز می تواند اعتماد به نفس را مختل کند، به خصوص اگر یک یا چند نفر از طرف دیگران احساس خطر کنند.
      اعتماد به نفس پایین در محل کار اغلب منجر به فقدان قاطعیت می شود و بدون قانع شدن، کمتر احتمال دارد که در محل کار جدی گرفته شوید.
      داشتن اعتماد به نفس کم در محل کار می تواند تأثیرات موجی داشته باشد که می تواند آینده شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، از آنجایی که زمان زیادی را صرف کار خود می کنید، اعتماد به نفس پایین در محل کار می تواند بر زندگی شخصی شما نیز تأثیر بگذارد.

      شاید شما خود را در یک یا چند مورد از این سناریوها تشخیص دهید. آیا نگران این هستید که ممکن است اعتماد به نفس پایینی داشته باشید که مانع موفقیت شما در زندگی شخصی یا حرفه ای شما می شود؟
      در اینجا برخی از رایج‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهند اعتماد به نفس ندارید، آورده شده است.

       
      علائم کمبود اعتماد به نفس کدامند؟
      1. شما از نظر اجتماعی گوشه گیر هستید.
      اگر متوجه می‌شوید که اغلب به دنبال بهانه‌ای می‌گردید تا از رویدادهای اجتماعی خارج شوید یا از برنامه‌ریزی با افراد خارج از هر چیزی که کاملاً ضروری است اجتناب می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که اعتماد به نفس ندارید.
      در این موارد، احتمالاً ترجیح می دهید در خانه بمانید تا مجبور باشید با افراد دیگر در یک محیط اجتماعی تعامل داشته باشید. شما فقط در مهارت های اجتماعی خود احساس امنیت نمی کنید و نمی خواهید خودتان را شرمنده کنید.
      2. اضطراب و آشفتگی عاطفی دارید.
      وقتی در مورد چیزی احساس اضطراب می کنید، معمولاً به این دلیل است که مطمئن نیستید که نتیجه چه خواهد بود.
      با این حال، زمانی که به توانایی های خود و خود اعتماد دارید، دلایل کمتری برای تجربه اضطراب یا آشفتگی عاطفی خواهید داشت.
      3. قادر به پذیرش تعارف نیستید.
      وقتی کسی از شما تعریف می کند، آیا می گویید "ممنونم!" با افتخار چون هرچه را که گفته اند باور می کنی؟ ?
      اگر اعتماد به نفس داشته باشید، می توانید تعارف را بپذیرید، زیرا معتقدید که آنها درست هستند.
      4. شما اغلب در مورد آنچه دیگران فکر می کنند نگران هستید.
      وقتی اعتماد به نفس دارید، واقعاً برایتان مهم نیست که دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند، زیرا خودتان را دوست دارید و می‌دانید که این تنها چیزی است که اهمیت دارد.
      شما می دانید که برای خوشحال کردن دیگران زندگی نمی کنید، بلکه برای خوشحال کردن خود زندگی می کنید. شما خود را توانا و قادر به موفقیت می بینید.
      5. از خود غافل می شوید.
      وقتی اعتماد به نفس پایینی دارید، برای مراقبت از خود وقت نمی گذارید. ممکن است فکر کنید، "چه فایده ای دارد؟"
      از صرف زمان برای به نظر رسیدن بهترین ظاهر خود دست می کشید و مراقبت از خود را که برای بهترین بودن نیاز دارید، ارائه می دهید.
      6. تمایلی به قبول چالش ها ندارید.
      بدون اعتماد به نفس، ممکن است باور داشته باشید که در تلاش‌های خود شکست خواهید خورد، بنابراین خودتان را مجبور به تلاش کردن هم نمی‌کنید.
      به نظر می رسد که هر چیز جدیدی ارزش تلاش را ندارد زیرا قبلاً خود را متقاعد کرده اید که شکست خواهید خورد. احتمال شکست آنقدر دلهره آور است که نمی خواهید آن را به خطر بیندازید.
      ۷- به قضاوت خودتان اعتماد ندارید.
      وقتی اعتماد به نفس ندارید زیاد خودتان را حدس می زنید زیرا به توانایی خود در تصمیم گیری درست شک دارید.
      ممکن است متوجه شوید که دائماً از دیگران می پرسید که در مورد یک موضوع چه فکر می کنند تا بتوانید با قضاوت خود احساس امنیت بیشتری کنید.
      شما این حس را دارید که دیگران بهتر از شما می دانند.
      8. انتظارات کمی از زندگی دارید.
      ممکن است فکر نکنید که در زندگی موفق خواهید بود یا از آن سود زیادی خواهید برد. شما متوسط را می پذیرید زیرا این چیزی است که همیشه داشته اید.
      شما به خودتان آموزش داده اید که باور کنید "چیزی" را که افراد موفق با آن متولد می شوند از دست داده اید. زندگی ناعادلانه به نظر می رسد زیرا از توانایی موفقیت در شما محروم شده اید.
      9. در موقعیت های اجتماعی به گوشی خود متکی هستید.
      در موقعیت‌های اجتماعی که دوستان کمی دارید یا اصلاً دوست ندارید، اغلب تلفن خود را چک می‌کنید. با این حال، شما می خواهید به نظر برسید که از نظر اجتماعی در ارتباط هستید، بنابراین خود را مشغول نشان می دهید.

      تلفن شما به عنوان یک بافر عمل می کند و از تعامل واقعی شما با دیگران جلوگیری می کند اما از شما در برابر هرگونه لغزش شرم آور محافظت می کند.
      10. شما همیشه در هنگام اختلاف نظر عقب نشینی می کنید.
      بدون اعتماد به نفس، متوجه خواهید شد که در گفتگوهایی که به طور بالقوه منجر به درگیری می شود، عقب نشینی می کنید.
      شما در مورد نظرات خود مذاکره می کنید و ترجیح می دهید از تجربه یک اختلاف اجتناب کنید تا اینکه احساسات واقعی خود را بیان کنید.
      برای دفاع از موقعیت یا اشتراک گذاری دیدگاه متفاوت در محل کار مشکل دارید.

       

      11. انتقاد سازنده را شخصاً می گیرید.
      بعد از اینکه سرپرستتان از عملکردتان در محل کار انتقاد سازنده ای به شما کرد، در حمام شروع به گریه می کنید.
      به جای اینکه انتقاد را به شیوه ای عینی دریافت کنید، واکنش عاطفی نشان می دهید یا حالت تدافعی و عصبانیت می گیرید. شما نمی‌دانید که انتقاد می‌تواند به رشد و موفقیت شما کمک کند.
      12. شما در یک مکالمه گروهی صحبت نمی کنید.
      ممکن است هر چیزی را که می خواهید بگویید، حدس بزنید، و فکر کنید که آیا احمقانه به نظر می رسد. شما نمی توانید بدون فکر کردن از قبل وارد یک مکالمه شوید.
      به نظر می رسد همه افراد گروه خیلی بیشتر از شما می دانند و می توانند بدون زحمت صحبت کنند. شما تعجب می کنید که آیا چیز مفیدی برای مشارکت دارید.
      13. احساس می کنید نیاز دارید که خودتان را توضیح دهید.
      شما احساس می کنید که باید اقدامات خود را به طور منظم توضیح دهید.
      همه مرتکب اشتباه می شوند، اما افرادی که نشانه های کمبود اعتماد به نفس دارند اغلب احساس می کنند که باید برای تصمیمات خود دلیل بیاورند، حتی اگر افراد موفقی باشند.
      14. دیگران را سرزنش می کنید.
      اگر زیاد شکایت می کنید و دیگران را سرزنش می کنید، ممکن است از اعتماد به نفس پایین رنج ببرید.
      سرزنش دیگران مسئولیت را از دوش شاکی برداشته و به گردن دیگری می اندازد. این استراتژی شما را در حالت قربانی قرار می دهد که در آن به نظر می رسد کنترلی بر شرایط زندگی خود ندارید.
      15. بهانه می آورید.
      هنگامی که مورد انتقاد قرار می گیرد، فردی که کمبود اعتماد به نفس دارد برای اعمال یا انتخاب های خود بهانه می آورد تا حقیر به نظر نرسد.
      پذیرش مسئولیت شخصی، اگرچه نشانه قدرت درونی و خودآگاهی باشد، مانند یک ضعف است.
      افراد با اعتماد به نفس قبل از تصمیم گیری درباره مفید بودن یا نبودن انتقاد، با ذهنی باز به انتقاد گوش می دهند. آنها می توانند انتقاد را در چارچوب مناسب قرار دهند بدون اینکه باور کنند که آنها را تعریف می کند.
      16. از زبان بدن دفاعی استفاده می کنید.
      هنگامی که زبان بدن دفاعی خود را نشان می‌دهید، مثلاً دست‌هایتان را روی هم قرار می‌دهید یا حالت چهره‌ای خشن نشان می‌دهید، ممکن است با دور کردن دیگران اعتماد به نفس پایینی از خود نشان دهید.
      بستن فیزیکی خود نشان می دهد که شما در محیط مضطرب و ناراحت هستید.
      17. شما نیاز به تایید دارید.
      افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند باید با تأیید دیگران احساس اعتبار کنند.
      دریافت نکردن آن تایید ناامید کننده است و می تواند سطح اعتماد به نفس فرد را بیشتر کاهش دهد.
      فردی که از مشکلات اعتماد به نفس رنج می برد نمی تواند بپذیرد که همه اقدامات آنها را تایید نمی کنند یا با تصمیمات آنها موافق نیستند.
      18. شما یک بدبین هستید.
      وقتی شخصی اعتماد به نفس پایینی دارد، اغلب نسبت به همه چیز بدبین و انتقاد می کند.
      آنها این احساسات منفی را در افرادی که به آنها نزدیک هستند و به سختی در مورد هر چیزی مثبت اندیش هستند، از بین می برند.
      این بدبینی از احساس عدم کنترل بر آینده و موفقیت زندگی ناشی می شود.

       
      19. از آینده می ترسید.
      بسیاری از افراد با اعتماد به نفس پایین نگران آینده و امکانات آن هستند.
      آنها نمی توانند از لحظه حال لذت ببرند زیرا در مورد اتفاقات بدی که ممکن است رخ دهد عصبی هستند.
      آنها معتقدند که مجبورند چیزی را خراب کنند و همیشه منتظرند تا کفش دیگر بیفتد.
      20. شما شرمنده هستید.
      افرادی که اعتماد به نفس ندارند وقتی به کمال نرسند می توانند احساس شرم کنند.
      آنها می خواهند با کامل بودن دیگران را خشنود کنند و شرم و ترس آنها را تحریک می کند تا اطمینان حاصل کنند که دیگران آنها را چیزی کمتر از بهترین ها نمی دانند.
      این باعث استرس و اضطراب شدید می شود زیرا آنها به طور اجتناب ناپذیری از اهداف کمال خود کوتاه می آیند.
      21. خیلی عذرخواهی می کنید.
      افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، دیدگاهی نادرست از ارزش خود دارند و ممکن است واقعاً احساس کنند که هر چیزی که اشتباه پیش بیاید تقصیر آنهاست.
      این باعث می شود که آنها برای هر اتفاقی که می تواند باعث ناراحتی شخص دیگری شود، عذرخواهی کنند، چه تقصیر آنها باشد یا نه.
      22. چیزهایی میخرید که دوست ندارید.
      هنگام خرید لباس، افراد با اعتماد به نفس پایین با در نظر گرفتن نظرات دیگران خرید می کنند.
      این به این دلیل است که آنها به جای اینکه بخواهند خودشان را راضی کنند، هوس تأیید دیگران را دارند.
      23. شما آرامش را حفظ می کنید.
      حتی اگر فردی با اعتماد به نفس پایین شخص دیگری را دوست نداشته باشد، هرگز با او مقابله نمی کند یا کاری برای رسیدگی به یک موضوع انجام نمی دهد.
      این شخص ترجیح می دهد صلح را حفظ کند و اگر مجبور باشد دوستی جعلی داشته باشد. ترس از طرد شدن و عدم اعتماد به نفس در ایجاد دوستی های جدید، این شخص را از صحبت کردن باز می دارد.
      24. دروغ های بیهوده می گویید.
      حقیقت ممکن است به اندازه کافی جالب به نظر نرسد، بنابراین افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، دروغ های سفید کوچکی می گویند.
      شما نمی خواهید حقیقتی را به اشتراک بگذارید که ممکن است شما را در نظر دیگران ضعیف یا "کمتر از" به نظر بیاورد. گفتن یک دروغ کوچک پوشش خوبی برای حقیقت ناخوشایند شما به نظر می رسد.
      25. از تماس چشمی اجتناب می کنید.
      این عمل که مستقیماً به چشم دیگری نگاه می کنید، شما را بسیار ناراحت می کند.
      بدون اعتماد به نفس، برقراری تماس چشمی دشوار است، زیرا ممکن است فرد مقابل متوجه ایرادات شما شود.
      نگاه کردن به اطراف یا پایین به پاهای خود نشانه آن است که شما در موقعیت راحت یا مطمئن نیستید.
      26. شما شوخ طبعی دارید.
      افرادی که انتخاب شده‌اند یاد می‌گیرند که قلدر را تا سر حد مشت شکست دهند. آنها قبل از اینکه دیگران فرصت انجام این کار را داشته باشند با هزینه خود شوخی می کنند.
      اگر در مورد ظاهر یا توانایی های خود اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است متوجه شوید که به ایرادات خود اشاره می کنید تا ناامنی خود را در مورد آنها پراکنده کنید.
      27. شما فاقد حد و مرز هستید.
      وقتی شخصی با اعتماد به نفس پایینی روبرو است، ممکن است نه گفتن برایش سخت باشد و به دیگران اجازه دهد از آن برای جلب توجه یا بازخورد مثبت استفاده کنند.
      این فقدان مرزها، افراد نامناسبی را جذب می کند و اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد، زیرا دیگران دائماً از شما سوء استفاده می کنند.
      28. از تغییر خوشتان نمی آید.
      بدون اعتماد به نفس، ممکن است ترجیح دهید در موقعیت‌های رضایت‌بخش و در عین حال آشنا بمانید.
      این می تواند به معنای ماندن در یک رابطه بد یا شغلی باشد که مناسب نیست زیرا از تغییر می ترسید.
      نداشتن اعتماد به نفس برای تصمیم گیری در مورد یک تغییر مثبت، شما را در دام محیط های نه چندان رضایت بخش نگه می دارد.
      29. شما نمی توانید از موفقیت خود لذت ببرید.
      برخی از افرادی که از مشکلات اعتماد به نفس رنج می برند، خود را به موفقیت بیش از حد سوق می دهند و سپس از تصدیق سخت کوشی خود برای رسیدن به موفقیت امتناع می ورزند.
      آنها خود را خوش شانس می دانند تا باهوش، و چون به قضاوت خود اعتماد ندارند، انتظار عدم تایید را دارند.
      چگونه بر اعتماد به نفس پایین غلبه کنیم
      اگر اعتماد به نفس ندارید، توانایی بهبود آن را دارید.
      اگر فکر می‌کنید که بی‌کفایت، باهوش، غیرجذاب یا هر ویژگی محدودکننده و منفی دیگری نیستید، می‌توانید این باورها را تغییر دهید.

      شما می توانید با وجود صدای منفی درونی خود احساس اعتماد به نفس کنید و قادر به دنبال کردن رویاهای خود باشید.

      در حالی که ممکن است تنها یک کار وجود نداشته باشد که بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که تصویر کلی شما از خود را بهبود می بخشد.
      نظافت شخصی را تمرین کنید.
      هر روز صبح زمانی را به آرایش مناسب خود اختصاص دهید و ظاهری زیبا برای آن روز داشته باشید. تعجب آور است که وقتی احساس می کنید بهترین ظاهر خود را دارید چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند. همچنین می‌توانید لباس‌های زیبایی بپوشید تا لباس‌هایتان برای هر کاری که در آن روز انجام می‌دهید، ظاهر و مناسب به نظر برسد.

      الگوهای فکری خود را تغییر دهید
      مثبت اندیشی نیز مهم است. با یادگیری آگاهی از خودگویی و کارهایی که انجام می دهید، افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین کنید. به جای اینکه به خود بگویید نمی توانید کاری را انجام دهید، به خود اجازه دهید منتظر چالش باشید.
      افکار خود را تجزیه و تحلیل کنید.
      زمانی که می‌خواهید از خودانگاره منفی خود پیشی بگیرید و اعتماد به نفس را جایگزین آن کنید، باید افکار منفی خود را مورد توجه قرار دهید و دلیل داشتن آنها را تحلیل کنید.
      در مورد چیزهایی که تصور می کنید محدودیت های شما هستند فکر کنید و در نظر بگیرید که آیا آنها محدودیت های واقعی هستند یا فقط محدودیت هایی هستند که شما از نظر ذهنی آنها را تقویت کرده اید.
      آماده باش
      اگر فکر نکنید در کاری موفق خواهید شد، نمی توانید اعتماد به نفس داشته باشید. با همیشه تا آنجا که می توانید خود را برای هر چیزی که در راه است آماده کنید، این ترس را شکست دهید.
      بخشی از انجام این کار شامل افزایش شایستگی شماست. هر زمان که می توانید هنر خود را مطالعه یا تمرین کنید تا همیشه در مورد حرفه خود به روز باشید.
      اغلب لبخند بزنید
      اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، لبخند زدن مهم است. لبخند زدن فورا احساس بهتری به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند با دیگران مهربان‌تر باشید. این عمل کوچک می تواند یک واکنش زنجیره ای بزرگ داشته باشد.
      "انگار" رفتار کن.
      ممکن است احساس اعتماد به نفس نداشته باشید، اما می توانید در موقعیت هایی که کاملاً راحت نیستند، با اطمینان عمل کنید.
      نفس عمیقی بکشید و کلاه خود را روی سر بگذارید و با رفتاری «انگار» خونسرد، خونسرد و کاملاً مطمئن هستید.
      وقتی صحبت می کنید به چشمان مردم نگاه کنید. نظرات خود را بدون تردید بیان کنید. حتی اگر کمی مضطرب هستید خودتان را بیرون بگذارید.
      هرچه بیشتر با اعتماد به نفس رفتار کنید، به مرور زمان احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
      شکست را در آغوش بگیرید
      وقتی اعتماد به نفس ندارید، شکست را چیزی می بینید که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. این بدان معناست که شما هیچ کاری را که 100٪ تضمین شده برای موفقیت نیست، امتحان نکنید.
      شکست بخش مهمی از موفقیت است. گاهی اوقات باید شکست بخورید تا یاد بگیرید، راه بهتری پیدا کنید و در نهایت موفق شوید.
      درک خود از شکست را به عنوان یک دوست به جای دشمن تغییر دهید.
      نتیجه گیری
      اگر متوجه شدید که یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس را نشان می‌دهید، وقت آن است که کاری انجام دهید.
      نکات بالا را مرور کنید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، اقدامات کوچک و قابل کنترلی انجام دهید که می تواند قدرت درونی شما را تقویت کند.
      برای تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس بیشتر، با خود صبور و مهربان باشید. اگر در تلاش خود پایدار باشید، متوجه پیشرفت های قابل توجهی در اعتماد به نفس خود خواهید شد.